هوش مصنوعی چگونه مراقبت از بیمار را متحول کرد؟(بخش چهارم)

در صنعت مراقبت های بهداشتی، توسعه دارو و ایمنی اجزای حیاتی هستند. امروزه هوش مصنوعی نقش حیاتی فزاینده ای در تقویت آنها ایفا می کند.

توسعه دارو و ایمنی با هوش مصنوعی
توسعه دارو و ایمنی با هوش مصنوعی

توسعه دارو و ایمنی

در صنعت مراقبت های بهداشتی، توسعه دارو و ایمنی اجزای حیاتی هستند. امروزه هوش مصنوعی نقش حیاتی فزاینده ای در تقویت آنها ایفا می کند.

هوش مصنوعی در داروسازی

1. تشخیص و گزارش اثرات نامطلوب دارو

مراقبت دارویی به تشخیص، ارزیابی، درک و پیشگیری از عوارض جانبی یا سایر مشکلات مربوط به دارو تمرکز دارد. فناوری‌های هوش مصنوعی فرآیند شناسایی و گزارش واکنش‌های نامطلوب دارویی را خودکار می‌کنند. با توجه به داده های نتایج کارآزمایی بالینی، سوابق بیمار و رسانه های اجتماعی، هوش مصنوعی آنها را تجزیه و تحلیل می کند و نگرانی های بالقوه ایمنی را شناسایی می کند.

2. افزایش ایمنی دارو از طریق هوش مصنوعی و اتوماسیون

ادغام هوش مصنوعی و اتوماسیون در توسعه دارو، تشخیص اثرات نامطلوب دارو را تسریع می کند و ایمنی کلی دارو را افزایش می دهد. افزودن هوش مصنوعی به این فرآیند به حذف مشکلات احتمالی ایمنی و کاهش خطر آسیب کمک می کند. ایمنی افزایش یافته به شرکت ها اجازه می دهد تا داروهای ایمن تری تولید کنند و نتایج بیماران را بهبود بخشند.

 افزایش ایمنی دارو از طریق هوش مصنوعی
افزایش ایمنی دارو از طریق هوش مصنوعی

شبیه سازی مولکولی با دقت بالا

1. کاهش هزینه های کشف دارو

فرآیندهای سنتی کشف دارو زمان بر و پرهزینه هستند. اینها نیاز به آزمایش آزمایشگاهی و رویکردهای آزمون و خطا دارند. شبیه‌سازی‌های مولکولی با دقت بالا که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند، جایگزینی را به روشی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهند. این شبیه‌سازی‌ها به دانشمندان مدل‌سازی و پیش‌بینی رفتار مولکول‌های دارو را بدون آزمایش‌های فیزیکی گسترده امکان می­بخشد.

2. پیش بینی سمیت و اثربخشی دارو

شبیه‌سازی‌های مولکولی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند ویژگی‌های مزایای درمانی دارو و واکنش‌های نامطلوب را تجزیه و تحلیل کنند. این قابلیت محققان را قادر می‌سازد تا اجزای دارویی امیدوارکننده را شناسایی کرده و آن‌هایی را که ایمنی غیرقابل قبولی دارند حذف کنند. از این رو، توسعه درمان های ایمن و موثر را تسریع می کند.

شبیه‌سازی‌های مولکولی مبتنی بر هوش مصنوعی
شبیه‌سازی‌های مولکولی مبتنی بر هوش مصنوعی

توجه و حکمرانی هوش مصنوعی

 با وجود مزایایی که هوش مصنوعی دارد، نگرانی هایی نیز به وجود آمده است. مراقبت های بهداشتی در گذشته یک حوزه انحصاری برای انسان ها بوده است. کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی سوالاتی را در مورد جهت­گیری، شفافیت و حریم خصوصی ایجاد می کند. این سؤالات اجتناب ناپذیر است، بنابراین ما باید آنها را کشف کنیم و اعتماد عمومی را حفظ کنیم.

پرداختن به نگرانی های تعصب، شفافیت و حریم خصوصی

1. تعصب

سیستم های هوش مصنوعی بر روی داده هایی آموزش دیده اند که ممکن است منعکس کننده نابرابری ها یا تعصبات باشد. بنابراین، جهت­گیری های بالقوه ای در سیستم های هوش مصنوعی وجود دارد. از تشخیص های اشتباه گرفته تا توصیه های درمانی نابرابر، جهت­گیری به روش­های مختلف ظاهر می شود و برخی از آنها حتی نامرئی هستند. برای غلبه بر این، سیستم‌های هوش مصنوعی به ورودی داده بیشتری نیاز دارند، درست مانند کاری که انسان‌ها برای گسترش دید خود انجام می‌دهند. از طریق مجموعه داده‌های متنوع و چندبعدی، آزمایش‌های دقیق و نظارت مستمر، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به طور عادلانه برای همه بیماران عمل کنند.

2. شفافیت

شفافیت در هوش مصنوعی باید به وضوح نشان دهد که چگونه تصمیم گیری می شود و باعث ایجاد اعتماد در بین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بیماران می شود. کاربران را به درک منطق اساسی پشت توصیه های مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت می کند. این می تواند اعتماد و اطمینان بیمار را به فناوری های هوش مصنوعی تقویت کند.

3. حریم خصوصی

حریم خصوصی در مراقبت های بهداشتی بسیار حساس است. حصول اطمینان از اینکه سیستم های هوش مصنوعی با در نظر گرفتن حریم خصوصی طراحی شده اند، یکی از جنبه های کلیدی حاکمیت هوش مصنوعی است. سیستم‌های هوش مصنوعی اغلب مقادیر زیادی از داده‌های سلامت شخصی را مدیریت می‌کنند. به همین دلیل است که لازم است اقدامات سختگیرانه ای در خصوص حفظ حریم خصوصی برای محافظت از اطلاعات بیمار انجام شود.

حفظ حریم خصوصی در مراقبت های بهداشتی
حفظ حریم خصوصی در مراقبت های بهداشتی

 

حفظ چارچوب های اخلاقی و مقرراتی

پیشرفت هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی نیازمند ایجاد چارچوب های اخلاقی و نظارتی برای هدایت توسعه و کاربرد آن است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستورالعمل هایی را برای کنترل استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی تدوین کرده است.

 

1. حفاظت از حکومت داخلی

حاکمیت هوش مصنوعی باید اطمینان حاصل کند که سیستم‌های هوش مصنوعی از تصمیم‌گیری فردی پشتیبانی می‌کنند و بیماران کنترل داده‌های سلامت شخصی خود را حفظ می‌کنند.

2. ارتقاء ایمنی و رفاه انسان

سیستم‌های هوش مصنوعی قبل از استقرار در محیط‌های بالینی باید به‌دقت آزمایش شوند و ایمن بودن آن‌ها ثابت شود. با این کار، آنها می توانند امنیت و رفاه انسان را تضمین کنند.

3. تضمین شفافیت و قابل فهم بودن

شفافیت، کلید ایجاد اعتماد عمومی است. این اصل بر نیاز به ارتباط واضح در مورد نحوه عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی، محدودیت‌های آن‌ها و مبنای تصمیم‌گیری‌ها تاکید می‌کند.

4. تقویت مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری شفاف، خطوطی را برای حکمرانی هوش مصنوعی ترسیم می کند. باید خط مرز مسئولیت روشنی برای توسعه، استقرار و تأثیر سیستم های هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی وجود داشته باشد.

5. تضمین حقوق صاحبان سهام

برابری از شدت گرفتن نابرابری های موجود در سلامت سیستم های هوش مصنوعی جلوگیری می کند. حاکمیت هوش مصنوعی باید توزیع عادلانه مزایای هوش مصنوعی را ترویج کند و اطمینان حاصل کند که همه بیماران به خدمات مراقبت های بهداشتی تقویت شده با هوش مصنوعی دسترسی دارند.

6. ارتقای هوش مصنوعی پاسخگو و پایدار

هوش مصنوعی باید طوری طراحی شود که پاسخگوی نیازهای بیماران و سیستم مراقبت های بهداشتی باشد و در عملکرد آنها پایدار باشد. این تضمین می کند که می توان آنها را در طول زمان بدون ایجاد بار بر منابع مراقبت های بهداشتی بهبود بخشید.

آینده هوش مصنوعی در بهداشت و درمان

ما با عصر جدیدی در حوزه بهداشت و درمان روبرو هستیم. نوآوری و توسعه هوش مصنوعی قطعا صنعت مراقبت های بهداشتی را بازتعریف خواهد کرد.

توسعه مداوم هوش مصنوعی

با پیشرفت در ML، NLP و سایر زمینه ها، ابزارهای هوش مصنوعی قادر خواهند بود تا وظایف پیچیده تری را انجام دهند. آنها به وظایف اداری معمول کمک می کنند و به تفسیر داده های پیچیده پزشکی کمک می کنند. توسعه این ابزارها نه تنها کارایی عملیات مراقبت های بهداشتی را بهبود می بخشد، بلکه کیفیت مراقبت از بیمار را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر این، ادغام هوش مصنوعی در دستگاه های پوشیدنی، روند جدیدی از پزشکی شخصی را به همراه خواهد داشت. در آینده احتمالاً ابزارهای هوش مصنوعی خواهیم دید که می توانند خطرات سلامتی را قبل از تحقق پیش بینی کنند و استراتژی های مراقبت پیشگیرانه را برای برآورده کردن نیازهای فردی ارائه دهند.

پتانسیل هوش مصنوعی برای افزایش کار بالینی

پتانسیل هوش مصنوعی برای افزایش کار بالینی یکی از هیجان انگیزترین چشم اندازهای آینده در مراقبت های بهداشتی است.

  این می تواند متخصصان مراقبت های بهداشتی را آزاد کند تا بر فعالیت هایی که نیاز به همدلی، تعامل و تخصص انسانی دارند تمرکز کنند.

  این افزایش کارایی کار بالینی را بهبود می بخشد و منجر به تجربیات رضایت بخش تری برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می شود.

علاوه بر این، پتانسیل هوش مصنوعی برای بهبود نتایج جراحی، بهینه سازی رژیم های دارویی و جلوگیری از عوارض بی پایان است. ما می توانیم به طور کامل از توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها و شناسایی تفاوت هایی که انسان ها ممکن است نادیده بگیرند استفاده کنیم. با این کار، هوش مصنوعی می تواند تشخیص های دقیق تری را برای پزشکان و بیماران به ارمغان آورد.

 

در آینده، ممکن است شاهد ایفای نقش حیاتی هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور و مراقبت از راه دور باشیم. توسعه چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی و دستیاران سلامت مجازی قبلاً قادر به ارائه پشتیبانی 24 ساعته و حتی مشاوره اولیه بوده است. پس از آن، آنها قادر به پر کردن شکاف برای بیماران در مناطق دور افتاده و ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا به آنها هستند.

مرکز داده‌ها (ویترین)

مرکز داده‌ها

با کاوش در مجموعه‌ای گسترده از داده‌ها، پروژه‌ها و تحقیقات خود را ارتقاء دهید.

پلتفرم بینایی ماشین بینااکسپرتز

ورود به برنامه ثبت نام در برنامه